برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
دفورمیتی-بوتونیر-دست.jpg

دفورمیتی بوتونیر ،انگشت ماشه ای ، بد شکلی گردن قویی 3 بدشکلی رایج دست چگونه اند ؟

دفورمیتی بوتونیر جزء بدشکلی هایی محسوب میشود که بیشتر انگشتان را درگیر میکند و حرکت شما را مجدود میکند . این دفورمیتی با بدشکلی انگشت ماشه ای و بدشکلی گردن قویی شباهت دارد . در این مقاله به بررسی کامل هر سه مورد پرداخته ایم با مام پلاس همراه باشید . این مقاله یک متن نسبتا تخصصی است، ابهامات خودرا با ما درمیان بگذارید

دفورمیتی بوتونیر یعنی چی ؟ (دفورمیتی کلمه ی انگلیسی بمعنای بدشکلی است)

بدشکلی بوتونیر وضعیتی است که بر توانایی شما در صاف کردن مفصل میانی انگشت یا – کمتر رایج – انگشت پا تأثیر می گذارد. مفصل شما در حالت خمیده گیر کرده است و صاف نمی شود. در همان زمان، مفصل به سمت نوک انگشت یا پا (اندام) به سمت بالا خم می شود.

اگر تاندون اکستانسور مرکزی  دستتان  آسیب دیده باشد، ممکن است دچار بدشکلی بوتونیر شوید.

تاندون ها بافت هایی هستند که از فیبرهای بسته بندی شده ای تشکیل شده اند که ماهیچه ها را به استخوان متصل می کنند تا بتوانید حرکت کنید.

اکستانسور مرکزی به مفصل میانی انگشت دست یا پا می رود. در بدشکلی بوتونیر، آسیب تاندون را پاره می کند و شکافی ظاهر می شود. اگر این وضعیت اصلاح نشود، وسط انگشت شما خم شده باقی می ماند و نوک انگشت شما بیرون می آید.

به آن بدشکلی بوتونیه می گویند زیرا شکاف تاندون شبیه سوراخ دکمه ای است که استخوان خود را نشان می دهد. Boutonnière در زبان فرانسوی به معنای سوراخ دکمه است.

این مقاله به این موضوع می‌پردازد که دفورمیتی بوتونیر چیست، دلایل آن‌ها و برخی از گزینه‌های درمانی کدامند؟

بدشکلی بوتونیر چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بدشکلی بوتونیر ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. شما حتی می توانید با آن متولد شوید. با این حال، اگر ورزش هایی انجام دهید که  انگشت خود را درگیر کنید یا اگر به آرتروز مبتلا باشید، این احتمال بیشتر است. همچنین می تواند ناشی از بریدگی بالای بند انگشت دوم انگشت شما از نوک، مفصل پروگزیمال اینترفالانژیال (PIP) باشد. اگر تاندون شما از استخوان شما جدا شده باشد، نمی توانید مفصل PIP (بند آخر انگشت) خود را صاف کنید.

تعریف دفورمیتی بوتونیر

ممکن است فردی در مفصل میانی هر انگشت یا شست دچار تغییر شکل بوتونیه شود.

بدشکلی بوتونیه زمانی رخ می‌دهد که مفصل میانی انگشت به سمت داخل خم می‌شود، در حالی که مفصل انتهای آن به سمت بیرون خم می‌شود. این می تواند هر انگشت یا شست را تحت تاثیر قرار دهد.

به راحتی می توان تغییر شکل بوتونیه را با تغییر شکل گردن قویی اشتباه گرفت. بدشکلی گردن قویی زمانی رخ می دهد که مفصل پایه انگشت، به جای مفصل میانی، به سمت داخل خم شود.

بدشکلی بوتونیه یا بدشکلی گردن قو :

قبل از پرداختن به گزینه های مختلف درمانی، مهم است که تفاوت بین تغییر شکل بوتونیه و تغییر شکل گردن قو را بدانید. در حالی که آنها مشابه هستند، آنها چند تفاوت کلیدی دارند.

در تغییر شکل گردن قو ، پایه انگشت شما، نه مفصل میانی، به سمت دست خم می شود یا به سمت دست شما خم می شود. مفصل میانی به سمت بیرون صاف یا کشیده می شود، در حالی که خارجی ترین مفصل به سمت کف دست خم یا خم می شود. مانند ناهنجاری‌های بوتونیر، بدشکلی‌های گردن قو اغلب به دلیل آرتریت روماتوئید ایجاد می‌شوند.

تشخیص :

برای تشخیص بدشکلی بوتونیر، پزشک یا کاردرمان شما انگشتان و دست را معاینه فیزیکی می کند.

آنها موقعیت هر مفصل را بررسی می کنند تا ناهنجاری های مشابه مانند تغییر شکل گردن قو را رد کنند.

پزشک همچنین سابقه پزشکی فرد را ارزیابی می کند. آنها به دنبال شرایطی هستند که خطر تغییر شکل بوتونیر را افزایش می دهد، مانند آرتریت.

آنها همچنین ممکن است از تصویربرداری پزشکی، مانند اشعه ایکس، برای بررسی علائم آسیب استخوان استفاده کنند.

علل و علائم علائم و نشانه های بدشکلی بوتونیر چیست؟

علائم و نشانه های بدشکلی بوتونیر قابل مشاهده است.

  1. ورم و درد در مفصل میانی انگشت یا پا دارید. اگر انگشت شست شما آسیب دیده باشد، در اولین مفصل خم می شود.
  2. شما نمی توانید انگشت یا پای خود را صاف کنید.
  3. نوک انگشت یا پای شما به سمت بالا خم شده است.
  4. مفاصل شما سفت هستند که با گذشت زمان بدتر می شود.

بدشکلی بوتونیه می تواند به دلیل آسیب یا یک بیماری زمینه ای رخ دهد. آسیب به تاندونی که در امتداد پشت انگشت یا مفصل شست قرار دارد، معمولاً علت اصلی است.

آسیب معمولاً در تاندون بازکننده فالانکس میانی که در پایین تاندون قرار دارد رخ می‌دهد. این باعث می شود که استخوان مفصل از طریق تاندون به بیرون رانده شود و تغییر شکل ایجاد کند.

آرتریت روماتوئید یکی دیگر از دلایل احتمالی تغییر شکل بوتونیه است. آرتریت روماتوئید و شرایط مشابه، مانند آرتریت پسوریاتیک، می تواند باعث التهاب در تاندون های انگشت شود. با گذشت زمان، این می تواند تاندون را ضعیف یا آسیب برساند و باعث خم شدن مفصل شود.

این بی نظمی می تواند باعث شود که فرد نتواند انگشت یا شست خود را صاف کند. همچنین ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.

بدشکلی بوتونیه می تواند منجر به مشکلاتی در استفاده از انگشت شود. به عنوان مثال، ممکن است تایپ کردن در رایانه یا گرفتن یک شی دشوار باشد.

دریافت درمان سریع برای کمک به جلوگیری از بدتر شدن بی نظمی بسیار مهم است.

 چه عوارضی با بدشکلی بوتونیر مرتبط است؟

عوارضی از بدشکلی بوتونیر وجود دارد که ممکن است با یا بدون درمان اتفاق بیفتد. این شامل:

  1. تورم و سفتی طولانی مدت.
  2. آرتریت پس از آسیب
  3. اختلال در حرکت مفاصل.
  4. احتمال آسیب مجدد مفصل بیشتر است.

 

درمان

با درمان زودهنگام، معمولاً می توان تغییر شکل بوتونیر را بدون ایجاد آسیب دائمی اصلاح کرد. بسته به شدت بی نظمی، درمان ها می توانند جراحی یا غیرجراحی باشند.

  • *آتل یک شکل رایج از درمان غیرجراحی است. آتل وسیله ای است که می تواند به انگشت متصل شود تا از آن پشتیبانی کند.

اینها برای نگه داشتن انگشت در حالت مستقیم مفید هستند. استفاده از آتل می تواند به مفاصل اجازه دهد تا به تدریج به موقعیت طبیعی خود بازگردند. رایج ترین درمان برای تغییر شکل بوتونیر شامل تثبیت انگشت شما با یک آتل است که روی مفصل میانی قرار می گیرد. آتل فشاری برای صاف و بی حرکت کردن انگشت ایجاد می کند. اگر تغییر شکل ناشی از آسیب باشد، پوشیدن آتل نیز می تواند به صاف کردن تاندون و رفع تنش آن در حین بهبود کمک کند.

به احتمال زیاد نیاز به استفاده مداوم از آتل برای سه تا شش هفته خواهید داشت. پس از آن، ممکن است لازم باشد چند هفته آن را در شب بپوشید.

  • *اسپلینت (نوعی وسیله ی کمکی ارتوپدی) زمانی بسیار مفید است که علت آن آسیب تاندون باشد و درمان به موقع انجام شود. مدت زمانی که آتل برای آن ضروری خواهد بود به شدت آسیب و سن فرد بستگی دارد.

به عنوان مثال، یک فرد جوان ممکن است نیاز به استفاده از اسپلینت تا 6 هفته داشته باشد، در حالی که یک فرد مسن تر این اسپلیت را برای حدود 3 هفته استفاده می کند.

  • noیک پزشک یا متخصص دست معمولاً در حین استفاده از اسپلینت، چندین بار پیشرفت فرد را بررسی می کند. در این مدت، بهتر است از ورزش های تماسی، نواختن ساز یا انجام هر فعالیت دیگری که می تواند باعث آسیب بیشتر به انگشت شود، خودداری کنید.
  • *اگر تغییر شکل به دلیل یک بیماری باشد، ممکن است به چیزی بیش از یک آتل نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها را برای کاهش التهاب در تاندون ها تجویز کند.
  • *جراحی : هنگامی که تاندون قطع شود یا سایر روش های درمانی موثر واقع نشوند، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.
  • در حین جراحی، یک متخصص کاردمانی ممکن است ناحیه ای از تاندون را برش دهد تا فشار روی مفصل آزاد شود. آنها همچنین ممکن است یک پیچ یا سیم کشی را برای صاف کردن مفاصل وارد کنند، شبیه به یک آتل. این اتصال را در یک موقعیت ثابت فیوز می کند.

زمانی که بدشکلی بوتونیر ناشی از یک بیماری مانند آرتریت روماتوئید باشد، درمان جراحی رایج تر است.

چندین روش مختلف برای درمان جراحی ناهنجاری بوتونیر وجود دارد، از جمله:

  1. برش و رها کردن تاندون ها
  2. بریدن و دوختن تاندون های آسیب دیده به هم
  3. با استفاده از یک قطعه تاندون از ناحیه دیگری
  4. با استفاده از سیم یا پیچ های کوچک برای صاف کردن اتصالات
  5. به طور کلی حدود 12 هفته طول می کشد تا بهبودی این نوع جراحی ها طول بکشد و ممکن است در آن دوره استفاده محدودی از دست آسیب دیده خود داشته باشید.

 

داروها :

اگر بدشکلی بوتونیر شما به دلیل آرتریت روماتوئید یا آرتروز است، پوشیدن آتل و انجام تمرینات تقویتی ممکن است کافی نباشد. ممکن است پزشک شما در عوض داروهایی از جمله تزریق کورتیکواستروئید برای کاهش التهاب و تورم تجویز کند. آنها همچنین ممکن است به شما دستور دهند که هنگام مصرف دارو از آتل استفاده کنید.

تمرینات :

زمانی که فرد دیگر از آتل استفاده نمی کند و انگشتان دست در مراحل پایانی بهبودی هستند، پزشک ممکن است تمریناتی را برای کشش انگشتان پیشنهاد کند. اینها می توانند به افزایش قدرت و انعطاف پذیری تاندون کمک کنند.

به عنوان مثال، آنها ممکن است پیشنهاد کنند انگشتان را از پایه به سمت پایین به سمت کف دست خم کنید تا زمانی که به زاویه 90 درجه برسند. انگشتان دست را تا حد امکان صاف نگه دارید و چند ثانیه در این حالت نگه دارید.

یا ممکن است توصیه کنند فقط نوک انگشتان را کمی به سمت کف دست خم کنید و چند ثانیه نگه دارید.

متخصص کاردرمانی در مورد اینکه آیا و چند وقت یکبار این تمرینات را انجام دهید، و همچنین زمانی که بهتر است شروع کنید، توصیه می کند. برای جلوگیری از آسیب بیشتر، مهم است که قبل از انجام هر تمرینی با پزشک یا متخصص  کاردرمانی دست صحبت کنید.

خلاصه  :

بدشکلی بوتونیه زمانی رخ می دهد که مفصل میانی انگشت یا شست به سمت داخل و مفصل انتهایی به سمت خارج خم شود.

این یک اتفاق رایج است که می تواند ناشی از آسیب یا شرایط سلامتی مانند آرتریت روماتوئید باشد.

پزشک معمولا استفاده از اسپلینت را توصیه می کند و شما را به یک کاردرمان تخصصی دست جهت انجام تمرینات و مراقبت ها ارجاع میدهد . این می تواند به بهبود آسیب های تاندون در طول زمان کمک کند. وقتی علت یک بیماری باشد، ممکن است درمان های دیگری از جمله جراحی لازم باشد.

کاردرمان شما همچنین ممکن است ورزش هایی را برای کمک به بهبودی توصیه کند. اینها می توانند تاندون ها را تقویت کرده و انعطاف پذیری را بهبود بخشند.

 سوالات رایج :

  • چگونه می توانم از تغییر شکل بوتونیر جلوگیری کنم؟

واقعا هیچ راهی برای جلوگیری از تغییر شکل بوتونیر وجود ندارد. با این حال، اگر مبتلا به آرتریت هستید، می توانید مطمئن شوید که داروهای خود را طبق دستور مصرف می کنید.

  • چشم‌انداز (پیش‌آگهی) برای فردی که ناهنجاری بوتونیر دارد چیست؟

اگر بدشکلی بوتونیر به موقع درمان شود، پیش آگهی شما بهترین است. اگر شما مسن تر باشید یا اگر آسیب برای مدت طولانی درمان نشده باشد، چشم انداز بدتر است.

  • چه زمانی باید در مورد بدشکلی بوتونیر به پزشک خود مراجعه کنم؟

اگر آسیبی به مفصل دارید، به خصوص اگر آسیبی دارید که به منزله ضربه ای است که به انگشت خم شده وارد می شود، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید. این همچنین در صورت بریده شدن یا سوختن شما صادق است. اگر نمی توانید مفصلی را حرکت دهید، به خصوص مفصلی که در اثر آرتروز آسیب دیده یا آسیب دیده است، به پزشک خود مراجعه کنید - هر چه زودتر بهتر.

  • تفاوت بین بدشکلی بوتونیر و بدشکلی گردن قو چیست؟

بدشکلی گردن قو و بدشکلی بوتونیر از برخی جهات مشابه هستند. هر دوی آنها می توانند در بدو تولد یا در نتیجه آسیب یا آرتریت رخ دهند. با این حال، مفاصل مختلف در این شرایط درگیر هستند. در بدشکلی گردن قو، مفصل PIP بیش از حد کشیده شده و مفصل بین فالانژیال دیستال (DIP) خم شده است. در بدشکلی بوتونیر، مفصل PIP را نمی توان صاف کرد.

  • تفاوت بین بدشکلی بوتونیر و بدشکلی شبه بوتونیر چیست؟

بدشکلی شبه بوتونیر و بدشکلی بوتونیر ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما کاملاً یکسان نیستند. مفصل PIP در هر دو حالت تحت تأثیر قرار می گیرد. با این حال، با بدشکلی شبه بوتونیر، آسیب به صفحه ولار یا رباط زیر مفصل است. اتصال DIP در صورت حرکت حرکت می کند.

اگر به مفصل انگشت یا پا آسیب می‌رسانید، اگر تورمی دارید که پایین نمی‌رود یا اگر حرکت عادی مفصل برایتان مشکل است، به پزشک مراجعه کنید. اگر تاندون خود را پاره کرده اید و دچار بدشکلی بوتونیر شده اید، مهم است که درمان را در اسرع وقت شروع کنید تا از آسیب دائمی جلوگیری کنید. اگر آرتریت دارید و متوجه می‌شوید که مفصل شما به طور طبیعی پاسخ نمی‌دهد، این نیز صادق است!!

 

بدشکلی گردن قو  Swan Neck Deformity چیست؟ 

بدشکلی گردن قو (SND) بر انگشتان شما تأثیر می گذارد. زمانی اتفاق می‌افتد که مفاصل متعدد انگشتان به دلیل یک وضعیت سلامتی یا آسیب در موقعیت‌های غیرعادی خم می‌شوند.

SND می تواند باعث درد و همچنین استفاده محدود از انگشتان و دستان شما شود. هر دو گزینه غیرجراحی و جراحی برای کمک به مدیریت علائم و به طور بالقوه اصلاح تراز انگشت شما در دسترس هستند.

برای اطلاعات بیشتر خواندن را ادامه دهید.cool

 

کدام قسمت های انگشت درگیر است؟

انگشتان شما دارای تعدادی اجزا هستند. SND بر بسیاری از این قسمت ها تأثیر می گذارد، از جمله موارد زیر:

  1. سه استخوان انگشت (فالانژ)
  2. دو مفصل بین فالانژیال که بالای بند انگشت شما قرار دارند
  3. تاندون ها
  4. رباط ها

SND زمانی اتفاق می‌افتد که دو مفصل بین‌فالانژیال شما در جهت‌های غیرطبیعی قرار می‌گیرند و نمی‌توانند به حالت صاف صاف شوند.

به عنوان مثال، مفصل میانی انگشت شما ممکن است بیش از حد کشیده شود یا به سمت بالا باشد. این مفصل، مفصل پروگزیمال اینترفالانژیال (PIP) نامیده می شود.

مفصل انتهایی انگشت شما نیز ممکن است خم شود یا به سمت پایین باشد. این مفصل، مفصل بین فالانژیال دیستال (DIP) نامیده می شود.

شما فقط می توانید SND را در انگشتان خود دریافت کنید، نه شست. خم شدن غیرمعمول در انگشت شست ممکن است وضعیتی به نام انگشت پتک باشد. اگر فقط مفصل انتهایی انگشت شما افتاده باشد، ممکن است در نهایت با انگشت پتکی مواجه شوید.

علت این وضعیت چیست و چه کسانی در معرض خطر هستند؟

SND می تواند توسط شرایط مختلفی ایجاد شود، از جمله:

  1. آرتریت روماتوئید (RA)
  2. فلج مغزی
  3. اسکلرودرمی
  4. آرتریت پسوریاتیک
  5. سکته
  6. بیماری پارکینسون
  7. ضربه به دست

اغلب مفاصل انگشت زمانی که صفحه ولار، رباط اصلی انگشت، بیش از حد شل می شود، دچار اختلال می شوند. این منجر به نقطه اتصال PIP به سمت بالا می شود. همچنین بر تاندون‌های انگشت شما تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود مفصل DIP به سمت پایین خمیده شود. این اغلب در صورت ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مانند RA رخ می‌دهد.

آرتریت روماتوئید به دلیل التهابی که این بیماری در سرتاسر بدن شما ایجاد می‌کند، به خصوص در پوشش مفاصل، می‌تواند روی صفحه ولار شما تأثیر بگذارد. این باعث ایجاد بافت های غیر طبیعی می شود که می تواند صفحه ولار شما را ضعیف کند. همچنین التهاب استخوان‌ها، غضروف‌ها، تاندون‌ها و سایر رباط‌های انگشتان را تغییر می‌دهد.

ممکن است به دلیل سایر مشکلات دست، مانند آسیب، دچار SND شوید. این ممکن است باعث آسیب مفاصل یا سفت شدن ماهیچه ها شود که منجر به خم شدن انگشتان شما در موقعیت SND شود.

چگونه SND تشخیص داده می شود؟

اگر متوجه تغییر در خمیدگی مفاصل انگشت خود شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. این امکان وجود دارد که پزشک شما بتواند تنها با نگاه کردن به دستان شما در طول معاینه فیزیکی، بیماری را تشخیص دهد.

پزشک ممکن است تشخیص را پس از عکسبرداری با اشعه ایکس تایید کند. این روش همچنین به پزشک شما اجازه می دهد تا استخوان ها و مفاصل انگشتان را از نظر ناهنجاری یا آسیب مشاهده کند.

چه گزینه های درمانی در دسترس هستند؟

درمان SND بسته به شدت بیماری می تواند متفاوت باشد. درمان های غیرتهاجمی شامل فیزیوتراپی (PT)، کاردرمانی (OT) و اسپلینت می باشد. روش های تهاجمی تر شامل جراحی است. این موارد می تواند از ترمیم جزئی بافت نرم تا اقدامات شدیدتر مانند جایگزینی یا جوش دادن مفصل انگشت متغیر باشد.

هدف پزشک شما اصلاح SND و بازگرداندن عملکرد به انگشتان با استفاده از بهترین روش برای مورد خاص شما خواهد بود.

فیزیوتراپی  (PT)و کاردرمانی (OT) در درمان بدشکلی گردن قویی :

اگر SND خفیف باشد، پزشک ممکن است PT یا OT را به عنوان اولین خط درمان شما توصیه کند. PT یا OT شامل تمرینات، کشش و ماساژ است تا به انگشتان و دستان شما کمک کند تعادل ایجاد کنند و قدرت و تحرک را بازیابند.

به عنوان یک درمان خط اول، درمانگر شما ممکن است مفصل PIP را مورد هدف قرار دهد. این ممکن است منجر به تصحیح مفصل DIP شما در همان زمان شود.

PT و OT نیز یک جزء حیاتی برای بهبودی پس از جراحی انگشت هستند.

  • آتل بندی

پزشک شما ممکن است آتل را برای اصلاح و تثبیت SND توصیه کند. این ممکن است همراه با PT یا OT انجام شود.

آتل ها ممکن است کل انگشت یا مفصل شما را به طور خاص شامل شوند، مانند یک آتل حلقه. این یک آتل شکل هشت است که شما به مدت چندین هفته همیشه در اطراف مفصل PIP استفاده می کنید. با این نوع آتل همچنان می توانید مفصل خود را به سمت پایین خم کنید.

سایر آتل ها ممکن است به صورت شبانه روزی یا احتمالاً فقط در قسمت های خاصی از روز استفاده شوند. آتل ها ممکن است تمام حرکات انگشت را محدود کنند یا امکان استفاده از آن را فراهم کنند.

  • ترمیم بافت نرم

ترمیم بافت نرم نوعی جراحی است که بر روی پوست، تاندون ها و رباط ها (بافت های نرم) نزدیک مفصل میانی انگشت تمرکز می کند. این نوعی جراحی است که ممکن است پزشک شما برای SND سطح متوسط ​​توصیه کند، زیرا ممکن است این جراحی به موارد جدی‌تر کمک نکند.

یکی از انواع ترمیم بافت نرم اسلینگ سطحی است. این صفحه ولار را هدف قرار می دهد تا به آن کمک کند تا مفصل میانی انگشت را بهتر مهار کند و در عین حال امکان حرکت رو به پایین در مفصل را فراهم می کند.

  • آرتروپلاستی مفصل PIP 

برای اصلاح SND ممکن است نیاز به تعویض مفصل در انگشت شما باشد. آرتروپلاستی مفصل PIP زمانی است که پزشک مفصل میانی انگشت شما را جایگزین می کند.

اگر مفصل میانی شما سفت باشد، پزشک ممکن است این نوع جراحی را توصیه کند. پزشک همچنین بافت های نرم اطراف مفصل جدید شما را متعادل می کند تا حرکت انگشت را بازیابی کند.

بعد از آرتروپلاستی مفاصل متوجه خواهید شد که حرکت دادن انگشتان بسیار آسان تر است و ممکن است درد کمتری را تجربه کنید. به خاطر داشته باشید که تعویض مفصل ممکن است به مرور زمان از بین برود.

  • همجوشی مفصل انگشت

فیوژن مفصل انگشت زمانی است که پزشک مفصل را در انگشت شما جوش می دهد تا دیگر نتواند حرکت کند. معمولاً در مفصل DIP انجام می شود. اگر این مفصل به درستی کار نکند، پزشک شما این را توصیه می کند. بعد از جراحی نمی توانید مفصل را حرکت دهید و صاف می ماند.

پزشک ممکن است به جای آن فیوژن مفصل در مفصل PIP را توصیه کند. این روش باعث می شود که پزشک مفصل را در حالت خمیدگی جوش دهد.

این جراحی باید درد مفصل انگشت آسیب دیده را کاهش دهد.

  • بهبودی پس از جراحی

بهبودی پس از عمل جراحی روی انگشت شما هفته ها، اگر نه ماه ها طول می کشد. پزشک برنامه ای برای مراقبت روزانه از انگشت ترمیم شده پس از عمل به شما ارائه می دهد. آنها به احتمال زیاد توصیه می کنند تا زمانی که انگشت شما بهبود می یابد، از آتل استفاده کنید.

شما باید چند هفته پس از جراحی و احتمالاً یک یا دو بار بعد از آن به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین این احتمال وجود دارد که برای کاهش تورم و درد و افزایش قدرت و تحرک انگشت در جلسات هفتگی PT یا OT شرکت کنید.

Trigger Finger یا انگشت ماشه ای چیست ؟

انگشت ماشه ای به دلیل التهاب تاندون هایی است که انگشتان شما را خم می کند و باعث حساسیت و درد انگشت می شود. این وضعیت حرکت انگشت شما را محدود می کند و می تواند صاف کردن و خم کردن انگشت شما را دشوار کند.

علائم انگشت ماشه ای چیست؟

علائم اولیه شایع عبارتند از:

  1. درد طولانی مدت در قاعده شست یا انگشت دیگر
  2. یک برآمدگی یا توده در اطراف پایه انگشت شما در نزدیکی کف دست
  3. حساسیت در اطراف پایه انگشت شما
  4. صدای کلیک یا ضربه زدن همراه با حرکت
  5. سفتی در انگشت شما

اگر برای آن درمان نشوید، انگشت ماشه ای می تواند پیشرفت کند. علائم پیشرفته شامل قفل شدن انگشت شست، انگشت دیگر یا هر دو در حالت خمیده یا صاف است. همچنین ممکن است نتوانید انگشت خود را بدون استفاده از دست دیگر باز کنید، اگر مورد پیشرفته انگشت ماشه ای دارید.

علائم انگشت ماشه ای در صبح بدتر می شود. انگشت معمولاً با گذشت روز شروع به شل شدن و حرکت راحت‌تر می‌کند.

علت انگشت ماشه ای چیست؟

انگشتان شما چندین استخوان کوچک دارند. تاندون ها این استخوان ها را به ماهیچه ها متصل می کنند. هنگامی که ماهیچه های شما منقبض یا سفت می شوند، تاندون های شما استخوان های شما را می کشند تا انگشتان شما را حرکت دهند.

تاندون‌های بلند که تاندون‌های فلکسور نامیده می‌شوند، از ساعد تا ماهیچه‌ها و استخوان‌های دست شما امتداد دارند. تاندون های فلکسور از طریق غلاف تاندون فلکسور می لغزند که مانند تونلی برای تاندون است. اگر تونل باریک شود، تاندون شما نمی تواند به راحتی حرکت کند. این همان چیزی است که در انگشت ماشه ای رخ می دهد.

هنگامی که تاندون از طریق غلاف باریک می لغزد، تحریک شده و متورم می شود. حرکت بسیار دشوار می شود. التهاب ممکن است باعث ایجاد برآمدگی شود که حرکت را بیشتر محدود می کند. این باعث می شود انگشت شما در حالت خمیده بماند. صاف کردن آن بسیار دشوار می شود.

چه کسانی در معرض خطر انگشت ماشه ای هستند؟

برخی از افراد بیشتر از دیگران انگشت ماشه ای دارند. برای مثال ، این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

سایر عوامل خطر مرتبط با انگشت ماشه ای عبارتند از:

  1. بین 40 تا 60 سالگی
  2. داشتن دیابت
  3. داشتن کم کاری تیروئید
  4. مبتلا به آرتریت روماتوئید
  5. مبتلا به سل
  6. انجام فعالیت های تکراری که می تواند دست شما را تحت فشار قرار دهد، مانند نواختن یک آلت موسیقی
  7.  انگشت ماشه ای بیشتر بر نوازندگان، کشاورزان و کارگران صنعتی تأثیر می گذارد.

انگشت ماشه ای چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک معمولاً می‌تواند انگشت ماشه‌ای را با معاینه فیزیکی و چند سؤال ساده در مورد سابقه پزشکی شما تشخیص دهد.

پزشک شما به کلیک مشخصه روی حرکت گوش می دهد. آنها به دنبال انگشت خمیده خواهند بود. همچنین ممکن است باز و بسته کردن دست شما را تماشا کنند. تشخیص معمولاً نیازی به اشعه ایکس یا سایر آزمایشات تصویربرداری ندارد.

انگشت ماشه ای چگونه درمان می شود؟

درمان های خانگی

درمان ها به شدت علائم بستگی دارد. درمان های خانگی عبارتند از:

  1. استراحت از فعالیت های تکراری به مدت چهار تا شش هفته
  2. استفاده از بریس یا آتل برای محدود کردن حرکت و استراحت دادن به دست
  3. استفاده از گرما یا یخ برای کاهش تورم
  4. دست خود را چندین بار در طول روز در آب گرم قرار دهید تا تاندون ها و عضلات شل شوند
  5. انگشتان خود را به آرامی بکشید تا دامنه حرکت آنها افزایش یابد

داروها

داروها ممکن است به تسکین التهاب کمک کنند. داروهای ضد التهابی عبارتند از:

  1. ایبوپروفن (Advil)
  2. ناپروکسن (Aleve)
  3. تجویز داروهای ضد التهابی
  4. تزریق استروئید

عمل جراحي

اگر داروها و درمان‌های خانگی مؤثر نبودند، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. جراحان جراحی انگشت ماشه ای را به صورت سرپایی انجام می دهند. پس از تزریق واکسن بیهوشی، جراح یک برش کوچک در کف دست ایجاد می کند و سپس غلاف تاندون سفت شده را برش می دهد.

با بهبود غلاف تاندون، این ناحیه شل تر می شود و به حرکت انگشت شما کمک می کند تا راحت تر حرکت کند. خطرات جراحی شامل عفونت یا نتایج جراحی بی اثر است.

بهبودی جراحی می تواند چند هفته تا شش ماه طول بکشد. پزشک ممکن است تمرینات دست را برای تسکین سفتی بعد از جراحی توصیه کند. به عنوان یک قاعده کلی، هنگامی که پزشک غلاف تاندون را آزاد می کند، تاندون می تواند آزادانه حرکت کند.

باید بتوانید ظرف چند روز به فعالیت های عادی خود بازگردید. پزشک بخیه ها را طی 7 تا 14 روز برمی دارد.

 

پیش آگهی افرادی که انگشت ماشه ای دارند چیست؟

تغییرات سبک زندگی و اجتناب از برخی فعالیت‌ها اغلب درمان‌های موثری برای انگشت ماشه‌ای هستند.

درمان کورتیکواستروئیدی نیز ممکن است موثر باشد، اما علائم ممکن است پس از این درمان بازگردد.

بر اساس مطالعه منتشر شده درمجله جراحی استخوان و مفاصلمنبع مورد اعتمادمحققان دریافتند که علائم در 56 درصد از انگشتان مبتلا 12 ماه پس از دریافت درمان های تزریق کورتیکواستروئید در شرکت کنندگان بازگشته است.

این علائم معمولاً چند ماه پس از دریافت واکسن عود می کنند. با این حال، تزریق سریع و ساده است. این می تواند به شما اجازه دهد تا انجام جراحی را تا زمانی که راحت تر است به تعویق بیندازید.

محققان در این مطالعه همچنین دریافتند شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت وابسته به انسولین، که جوان‌تر بودند و چندین انگشت علامت‌دار داشتند، احتمال بازگشت علائم را داشتند.

نکات و هشدار های پایانی : 

Øاگر به مفصل انگشت یا پا آسیب می‌رسانید، اگر تورمی دارید که پایین نمی‌رود یا اگر حرکت عادی مفصل برایتان مشکل است، به پزشک مراجعه کنید..

Ø اگر تاندون خود را پاره کرده اید و دچار بدشکلیدر انگشتان خود شده اید، مهم است که درمان را در اسرع وقت شروع کنید تا از آسیب دائمی جلوگیری کنید.

Øاگر آرتریت دارید و متوجه می‌شوید که مفصل شما به طور طبیعی پاسخ نمی‌دهد، این نیز صادق است!!


مبینا جاجرمی

مبینا جاجرمی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود